2024 års säsong närmar sig

Vi vill passa på att informera om några förändringar. Den tidigare tävlingsexpeditionen byggs om till kiosk och kommer att disponeras av vår krögare Ibrahim. Som ersättning uppförs en mindre byggnad alldeles intill. Arbetet med detta pågår.

I samband med denna förändring har vi sett över våra rutiner. Du kommer i år att anmäla din ankomst och hämta ditt scorekort i receptionen hos Camilla och hennes medhjälpare. Denna förändring innebär att behovet av supportteam försvinner. Efter avslutad runda lämnar du in ditt scorekort i den nya tävlingsexpeditionen, vid 18:e green, där seniorkommittén kommer att ta emot dig och ditt scorekort.

För att ytterligare förenkla för dig och oss i kommittén inför vi en säsongsavgift på 500 kr som inkluderar deltagande i alla seniorgolfens tävlingar i år. Gör din inbetalning innan första tävlingen. Du som hellre vill betala per gång kan göra det. Då är avgiften 50 kr/tävling. Att anmäla sig i efterhand kostar 50 kr extra.
Betalas via SWISH till: jebconsults -123 07 345 33. Ange ditt namn vid betalning.
Du som inte använder SWISH kan lämna jämna pengar i ett kuvert i samband med att du hämtar ditt scorekort.

Spelschema & tävlingsinformation

Ales seniorgolf är klubbtävlingar öppna för alla Ale seniorer (55+) med handikapp 52 och lägre. Vi spelar normalt varje tisdag förmiddag under maj, juni, augusti och september på Ale. Några tävlingar spelas på andra banor då vi har utbyten med Stenungssund och Lysegården. Vi siktar, som vanligt, på att avsluta säsongen med ett besök på annan bana. Vår målsättning är att seniorgolfen ska vara trivsam för alla deltagare oberoende av ålder och spelskicklighet. Häng på!

Order of Merit

Vi fortsätter att tävla om den åtråvärda titeln Årets Seniorgolfare. Vid varje singeltävling får de 10 bästa i varje klass poäng i en fallande skala från 12 - 1 poäng. Att spela mycket och bra ett framgångsrecept. Du kan löpande följa ställningen i tabellen genom att logga in i Mingolf, gå till senaste tävlingen och klicka på Order of Merit. Vinnare är den bäst placerade damen och den bäst placerade herren vid säsongens slut. På bilden förra årets mest framgångsrika deltagare, från vänster Karin Johansson, Christer Hermansson, Lisbeth Walter Roos och Lennart Nilsson, Elisabeth Olsson, Peter Walter Roos.

Alla vinnare

Andra senioraktiviteter

Utanför seniorkommitténs ansvarsområde men väl med många deltagande seniorer (55+) finns seriespel och Långö Cup.

Göteborgs Golfförbund arrangerar två typer av seriespel. Dels Seniorernas Seriespel med flera lag i vår åldersklass med deltagande från Ale, samt Seniorernas HCP Seriespel med två lag. Mer information om detta hittar du på sidan Seriespel och på GGFs hemsida. Kontakta respektive lagkapten om du är intresserad och önskar mer information.

Långö Cup är lagtävling för tvåmanna lag. Spelform är bästboll / sämstboll. Inleds med gruppspel på våren där varje lag spelar 4-5 matcher, följt av finalspel på hösten för de mest framgångsrika lagen. Deltagarna är mogna män, där de flesta är pensionärer. Lagen lottas ihop. Matchspelet är en mycket trevlig spelform och ett effektivt sätt att komma in i klubben och lära känna nya medlemmar.

Seniorkommitténs medlemmar

Kontakta oss gärna om du har frågor, tips på förbättringar, idéer eller kritik.

Bertil Hansson

Ordförande