Aktuella projekt på banan

Anlägga två greenbunkrar samt avrinningsyta på hål 15

Nya och större utslagsplatser på hål 14

Påfyllnad av bunkersand

Kampanj ”Hela krattan i bunkern” samt ”Plocka Peggar”

Nya tee-kulor

Broderade flaggor

Plantera buskar

Ny ängsmark

Tävlingar och kampanjer

Uppmuntra till ideellt arbete

Vara synliga på våra sociala kanaler

Fortsatt arbete och planering med hål 12, 13 och 14

Nya teemarkeringar - prototyp

Tack vare ett fint samarbete mellan ban- och sponsorkommittén så kan vi nu presentera en prototyp på nya teemarkörer (vissa detaljer kommer förändras).

Som ni ser så är det samma färg och kungakrona som Ale GK:s klubbmärke. På så vis löper det en röd tråd mellan kungsgårdens historia med anor från 1300-talet, Ale GK och vår fina bana

Hål 15 - Greenområdet renoveras

2022 års stora projekt var uppgradering av hål 15. Under försäsongen byggdes nya utslagsplatser, anpassade efter våra golfares olika behov. Som granne fick de en fantastisk blomsteräng.

Nu har nästa etapp påbörjats, då greenområdet byggs om. Arbetet utförs av vår banpersonal tillsammans med Göran Tilly och hans grävmaskin. Klicka på bilden så kan du löpande följa projektet löpande. Senast uppdaterad 30 november.

Tee hål 14

Arbetet med att förbättra utslagsplatser på hål 14 är påbörjat

Övningsbunkern byggs om

Nu flyttas övningsbunkern närmare nedre övningsgreen och skapar bättre träningsmöjligheter.

Ideellt arbete på banan

Tack för alla ideella timmar som utförs på vår bana. Filmen visar ett flitigt gäng som vårdade våra tees under förra säsongen. Mycket förnämligt!

Tillbakablick på 2022 års arbeten

Först och främst vill vi tacka vår banpersonal för ett fantastiskt arbete med banan. Tack vare er så har vi en av göteborgsregionens finaste banor. Vi vill även passa på att tacka alla ideellt arbetande medlemmar som gör en hel del jobb som banpersonalen inte hinner med. Inga namn nämnda men ni är guld värda för vår klubb.

Utifrån verksamhetsplanen så har vi utfört en hel del. Bland annat så har vi planterat nya buskar, trimmat gräs och placerat ett andhus på ön (hål 2), införskaffat nya fontäner, hjälpt den biologiska mångfalden och anlagt en ängsmark, haft medlemstävlingar på banan och på Facebook, spelat in filmer, haft medlemsdag, placerat ut QR-koder på banan, visat upp vår verksamhet på våra sociala kanaler samt haft kampanjen ”Hela krattan i bunkern”. Sist men inte minst så har vi lagt extra fokus på våra utslagsplatser. Genom daglig skötsel, bättre planering av tee-kulornas placering samt kontinuerlig ifyllnad av torvmärken så har standarden förbättrats betydligt och majoriteten av våra teer är numera riktigt fina. Vi är medvetna om att vissa teer fortfarande är slitna vilket beror på att de är för små och på så vis blir slitaget för stort. Därför har vi som mål inför framtiden att göra utslagsplatserna större.

På grund av ekonomin i klubben så har vi inte utfört alla våra uppställda mål. Exempelvis har vi fått skjuta på föreläsningskvällar och nya tee-kulor.

Det stora arbetet har varit att anlägga fem nya teer samt stamdränerat hål 15 och 16. Utslagsplatserna är ritade av Pontus Leijon från ReGolf Design. Arbetet utfördes av banpersonalen tillsammans med Göran Tilly som skötte grävningen på ett utomordentligt sätt. De nya teerna är betydligt större vilket gör att torvmärken hinner läka, Vinkeln till hålet är bättre och gärdesgården längst med hålet blir mer synlig. Sammanfattningsvis blir det ett betydligt bättre golfhål än vad det var innan. Samarbetet med Pontus Leijon har därefter fortsatt då han även ritat förslag hur vi kan få hål 12, 13 och 14 bättre, säkrare och snabbare.

Bankommitténs medlemmar: Christian Palmkvist (ordf), Anders Eriksson, Mi Ekestig, Jari Försti, Robert W Westlund

Banutvecklingskommitténs medlemmar

Christian%2BPalmqvist.jpg