Lokala Regler

Ale Golfklubb

Plikt för brott mot Lokal Regel (om inget annat sägs i den lokala regeln):
Allmän plikt (förlust av hål i matchspel eller två slags plikt i slagspel)

Out of bounds (Regel 18.2)

1. När markeringen av banans gräns avslutas med dubbla outpinnar visar pinnarnas enslinje/syftlinje banans fortsatta gräns.

2. Vid spel av hål 2 är en boll som stannar på fairway på hål 8 out of bounds.

3. Vid spel av hål 4 är en boll som stannar på fairway på hål 6 out of bounds.

Speciella eller tvingande lättnadsförfaranden

a) Skydd av unga träd

De unga träden identifierade avstödpinnar är spelförbudszoner:

Om en spelares boll ligger var som helst på banan, utom i ett pliktområde, och den ligger i eller vidrör ett sådant träd eller att ett sådant träd ger störande inverkan på spelarens stans eller området för den avsedda svingen måste spelaren ta lättnad enligt Regel 16.1f.

b) Boll träffar upphöjd ledningstråd

Om det är känt eller så gott som säkert att en spelares boll har träffat en ledningstråd under spelet av hål 4 eller hål 5, måste spelaren spela om slaget genom att spela den ursprungliga bollen eller en annan boll från platsen där det senaste slaget slogs (se Regel 14.6). Om spelaren spelar om slaget, men gör det från fel plats, får spelaren den allmänna plikten enligt Regel 14.7. Om spelaren inte spelar om slaget, får spelaren den allmänna plikten och slaget räknas, men spelaren har inte spelat från fel plats.

Onormala banförhållanden (Regel 16)

a) Mark under arbete (MUA)

1. Områden i bunkrar där sand har förts bort av rinnande vatten, vilket gett upphov till djupa fåror genom sanden.

2. Grusfyllda dräneringssträngar.

3. Myrstackar.

b) Oflyttbara tillverkade föremål

1. Gul-svarta 150-meterspinnar.

2. Stenkällare på hål 18. Lösa delar får inte plockas bort.

Integrerade föremål

1. Stengärdsgårdar. Lösa stenar får inte plockas bort.

2. Stenen mellan hål 2 och 7

3. Stenen på höger sida av fairway på hål 13

4. Stenarna på kullen till vänster på hål 17

Avbryta spelet (Regel 5.7)

Ett omedelbart avbrott i spelet på grund av en farlig situation kommer att signaleras med en lång sirensignal. Alla andra avbrott kommer att signaleras med tre sirensignaler i följd. I båda fallen kommer återupptagande av spelet att signaleras med två korta sirensignaler. Se Regel 5.7b.

Transportmedel (Regel 4.3)

Under en tävlingsrond får en spelare eller dennes caddie inte åka med någon form av motoriserat transportmedel med undantag för när det godkänts eller senare tillåtits av Tävlingsledningen.

Plikt för brott mot den lokala regeln: Spelaren får den allmänna plikten för varje hål på vilket denna lokala regel bryts. Om överträdelsen sker mellan spelet av två hål gäller den på nästa hål.