Ordnings

föreskrifter

Ale Golfklubb

Nedanstående ordningsföreskrifter gäller för allt spel på banan. Eventuellt tillfälliga ordningsföreskrifter finns anslagna på klubbens officiella anslagstavla/vid 1:a tee och /eller på klubbens hemsida.

1. Banpersonalen har företräde

• Medlemmar och gäster ska ha möjlighet att spela snabbt och säkert på en välskött golfbana

• Banpersonalen ska ha en arbetsmiljö som möjliggör att deras arbete kan utföras på ett effektivt och säkert sätt

• Pågår klipptåg är spel på det hål där arbete pågår helt stängt. Vår bana kommer från och med säsongen 2022 att skötas med hjälp av klipptåg. Det innebär att alla maskiner startar från samma hål och sedan fortsätter man framåt till dess att hela banan är klippt. Schema för klipptåg anslås.

• Generellt gäller att om banpersonal utför arbete på ett hål måste spelare invänta klartecken från banpersonalen innan slaget slås.

Banpersonalens Roll & Rättigheter

• Banpersonalen äger rätt att avvisa spelare från banan som inte uppfyller vett och etikett

• Detta gäller också vårdslöshet vid framförande av golfbil

Notera att även av styrelsen utsedd person äger rätt att avhysa spelare som inte uppfyller våra ordningsföreskrifter.

2. Håll speltempot

• Aktuell starttid gäller, slå inte ut för tidigt eller för sent

• Släpp igenom snabbare bollar

• Släpp igenom efter mer än 30 sekunders letande

• Vid kö på par 3 hål. Låt bakomvarande boll slå ut innan ni puttar

3. Spelare på banan som inte erlagt gällande greenfee eller som saknar medlemskap med rätt till spel kommer att avvisas och får betala dubbla gällande greenfee.

Kontroll utförs av personal på kansli, av styrelsen utsedd person eller av banvärd som kör golfbil märkt ”Banvärd”. Greenfeetag eller lämplig identitetshandling skall kunna uppvisas på begäran.

4. Spelare måste följa anvisningar från kontrollant. Kontrollanter är personal från kansli, banvärd eller banpersonal.

5. Av säkerhetsskäl:

• Ska boll inte spelas mot green på Hål 13 om ljussignal är tänd. Vid ljussignal befinner sig spelare på eller i närheten av greenen.

• Ska boll inte spelas ut från tee på Hål 4 innan du vet att det är klart framför. Använd uppställd trappa.

• Ska boll inte spelas ut på Hål 1, 8, 14 och Hål 17 när det finns personer eller fordon på vägen längs hålet.

• Har biltrafik företräde inom området

6. Vårda banan

• Laga nedslagsmärken och återplacera uppslagen torv

• Kratta bunkern efter slaget

• Hela bunkerkrattan ska placeras i bunkern med skaftet i hålets spelriktning

• Bagvagnar får inte dras över tee eller mellan green och greenbunker.

7. Barn i barnvagn får, på egen risk, medtas vid sällskapsspel

8. Kopplad hund får, på egen risk, medtas vid sällskapsspel. Bajspåse måste användas.

9. Spelare bör inte störa andra spelare med elektroniska apparater (till exempel mobiltelefoner)

10. Vid sällskapsspel kan du göra ett kortare uppehåll på högst 5 minuter efter 9 hål för snabbfika.

Uppehållet får dock inte medföra att du stör spelet för efterföljande boll. Om du under pausen hinns upp av efterföljande boll måste du låta dem passera om de så önskar.

11.Bollplockning i angränsande trädgårdar är inte tillåten.

Överträdelse av en ordningsföreskrift kan leda till tillsägelse eller disciplinär åtgärd.

Årsrevision den 2012-03-23. Godkända av klubbens styrelse den 12-04-17
Justerad 2017-03-31 p.g.a. ändrad spelordning